Här hittar du allt för ditt veteranfordon. Motorolja och smörjmedel som kanske inte finns på så många platser i Sverige hittar du här, både motorolja för veteranbilar, veteranmotorcyklar, veterantraktorer och gamla båtar. Vi vet att veteranfordon behöver olika motoroljor beroende på vilken tidsepok de är från och vi försöker ha något för alla epoker och till olika prisklasser. 

– Om du inte hittar det du letar efter eller är osäker – kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt olja för din veteranare. Det är viktigt att köra på rätt motorolja. 


    -24%
    679.00kr

    En klassisk motorolja med extra zink additiv för äldre bilar. API SF/CF Gulf Classic 20W-50 är en modern mineralolja framtagen för bensin- och dieselmotorer i äldre bilar. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning. Ultimata oljan med zink för din veteranbil. 5 liter dunk - mineral 20W-50  

    -17%
    169.00kr

    En ATF olja som ger utmärkta friktionsegenskaper i automatiska transmissioner av äldre typ där Dexron® II D rekommenderas.  

    -7%
    1,999.00kr

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.

    -7%
    159.00kr

     Rak (single grade) olja för äldre klassiska bilar och motorcyklar som främst används på sommaren och för racing.

    -28%
    169.00kr

    Gulf MAX 20W-50 tillhör den nya generationen motorolja utvecklad för moderna personbilar och lättare transportfordon med bensin- eller diesel motorer.

    -12%
    199.00kr

    Mineral Multigrade SAE 20W/50 motorolja speciellt utvecklad för HD-motorer Eurol® Harley Davidson-olja är speciellt utvecklad för Harley Davidson-motorer. Den består av utvalda basoljor och tillsatser som minskar oljeförbrukningen till ett minimum. Eurol® Harley Davidson-olja har använts framgångsrikt under många år för smörjning av Harley Davidson-motorer. Specifikationer: API SG/CD och JASO MA2

    -18%
    159.00kr

    Ersätter Gulf ATF Type F-M (GLF250807)

    203.00kr

    Lucas Racing Only  En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Passar högpresterande motorer och har ett tillsatspaket som är väl anpassat prestandamotorer som körs med höga varvtal  Tillsatspaketet med Zink (hela 3150ppm) Molybden och Fosfor säkerställer höga prestanda och ger ett gott skydd till motorn och sänker temperaturen på oljan vilket ger en lägre livslängd Kompatibel med metanol och andra racingdrivmeldel.  Blandbar med både syntetoljor och mineraloljor    

    199.00kr

    Lucas Hot Rod & Classic Motorolja är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker - bra för en V8. Lucas Hot Rod oljor har ett tillsatspaket som innehåller mycket höga halter av zink (2100 PPM), molybden och fosfor, allt för att skapa en skyddande film i din motor. Lucas Hot Rod & Classic Car Motor Oil SAE 10W-30 är tillverkad med paraffinbaserade basoljor av högsta kvalitet och är förstärkt med ett unikt tillsatspaket innehållande höga halter av zink, molybden och fosfor, vilket ger en segare, tjockare tillsatsfilm för maximalt skydd även under de svåraste förhållandena.  

    219.00kr

    Castrol Classic D140 är en rak (mono-grade) mineraloljebaserad transmissionsolja för flertalet typer av växlar. En mineralolja med låg halt av tillsatser speciellt anpassad för veteranfordon. Om du har en äldre instruktionsbok som säger “Castrol D” så är detta rätt produkt.   Castrol Classic D140 skadar ej känsliga material och gulmetall så som brons och mässing. [...]

    195.00kr

    Castrol Classic EP90 är en mineralbaserad transmissionolja för hypoid och icke-hypoid differentialer och vissa växellådor. Oljan innehåller tillsatser för att skydda mot korrosion och skumbildning, samt EP-tillsats för att tåla höga tryck. För användning i äldre fordon i växellådor samt differentialer av hypoid-typ där API GL-4 specificeras. Om du har en äldre instruktionsbok som säger [...]

    199.00kr

    Lucas Hot Rod & Classic Motorolja med mycket hög zinkhalt En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Har utmärkta kyltemperaturegenskaper och är ett självklart val för entusiastbilägaren.  Lucas Hot Rod & Classic Motorolja är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker - bra för en V8. Lucas Hot Rod oljor har ett tillsatspaket som innehåller mycket höga halter av zink (2100 PPM), molybden och fosfor, allt för att skapa en skyddande film i din motor.  

    -34%
    169.00kr

    Castrol Classic XXL 40 är en högkvalitativ monograde motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi för bilar före 1950 och motorcyklar före 1970. Passande för flera veteranmotorcyklar med gemensam smörjning av motor och växellåda. Passar bilar före 1950 Passar motorcyklar före 1970 Smörjning av [...]

    199.00kr

    Castrol Classic TQF är en mineraloljebaserad transmissionsolja för automatväxellådor från Ford och Borg Warner. Speciellt anpassad för att möta specifikation Ford ESW-M2C-33G och Ford ESW-M2C33-F, även kallad ATF: Type F. Klassningen medger hög friktionskoefficient för snabb kopplingsfunktion i automatlådan, då oljan inte innehåller friktionsmodifierare. Den här oljetypen var mycket vanlig till Ford transmissioner före 1980.   Innehåller [...]

    -17%
    149.00kr

    Eurols Kedjespray för alla transmissionskedjor, cykel, motorcykel och liknande.  Speciellt lämplig för motocross och off road användning, men passar också dagligt bruk och vanliga cyklar.       

    998.00kr

    Lucas Racing Only Single grade SAE 50 Lucas SAE 50 Plus Racing Motorolja mineral "PLUS" är för de extra tillsatserna utöver det normala tillsatspaketet som finns i vanliga racingoljor. Detta verkliga högpresterande smörjmedel utvecklades speciellt för att skydda top fuelmotorer . Lucas SAE 50 Plus Racing Motorolja testades omfattande på 1996 års NHRA-krets och varje racing team som använde den tyckte att den var bäst. PLUS motstår bränsleutspädning som ingen annan olja kan. Det låter dig behålla oljetrycket från ena änden av banan till den andra. Om du gillar "NITRO" måste du definitivt använda LUCAS PLUS Racing Oils.   VIKTIGASTE FÖRDELARNA Har extra tillsatser utöver vanliga racingoljor Motstår nedbrytning från racingbränsleförorening Motstår oxidation och uttunning vid höga vevhustemperaturer Innehåller en hög halt av rengöringsmedel och dispergeringsmedel Motstå slam- och lackformationer En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Passar högpresterande motorer och har ett tillsatspaket som är väl anpassat prestandamotorer som körs med höga varvtal  Tillsatspaketet innehåller organisk Molybdendisulfid för låg friktion och i kombination med antiskumadditiver får du en olja som inte kaviterar vid höga varvtal Denna Lucas SAE 50 Plus Racing Only är en otroligt högpresterande RACING-motorolja. Den ger maximal skydd för hårt arbetande motorer och sänker motortemperaturen,  Denna raka olja har andänts inom dragracing och har bevisats öka livstiden på motorlagren med höga varvtal och mycket hästkrafter. . När oljan används i vanliga standardbilar kan användaren förvänta sig upp till 3 gånger oljelivslängden mot normalt, högre oljetryck, lägre oljetemperatur och bättre motorlivslängd. Kan användas i växellådor och i differentialer.     

    -14%
    219.00kr

    Castrol Classic Hipress EP140 är en mineraloljebaserad olja för hypoid och icke-hypoid differentialer och vissa växellådor. Oljan innehåller tillsatser för att tåla höga extrema tryck och additiv för att minska skumbildning samt skydda mot oxidation och korrosion. Om du har en äldre instruktionsbok som säger “Castrol Hi-Press” så är detta rätt produkt.   EP-olja för [...]

    -26%
    169.00kr

    Castrol Classic GP 50 är en traditionell rak motorolja för bilar äldre än 1950 och motorcyklar äldre än 1970. Oljan har viskositet SAE 50 och ger ett mycket bra slitageskydd, har goda högtempreaturegenskaper och minskar oljud.   För bilar före 1950 För motorcyklar före 1970 Mycket bra högtemperaturegenskaper

    -23%
    169.00kr

    Castrol Classic XL 20W-50 är en konventionell multigrade motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi, 1960 till 1980. Passar både för veteranbilar, motorcyklar samt vissa manuella växellådor. Ger utmärkt skydd och låg oljekonsumtion. Passar fordon före 1980 Året runt Utmärkt motorskydd

    -23%
    169.00kr

    Castrol Classic XL 30 är en högkvalitativ monograde motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi för bilar före 1950. Används även till vissa manuella växellådor som sitter i veteranbilar och klassiska bilar före 1950. Passar fordon före 1950 Bra kallstartsegenskaper Bibehållet oljetryck vid höga [...]

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 20W/50 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 20W/50 möjliggör året-runt-bruk.
     

    -7%
    369.00kr

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.

    199.00kr

    Lucas Hot Rod & Classic Motorolja med mycket hög zinkhalt En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Har utmärkta kyltemperaturegenskaper och är ett självklart val för entusiastbilägaren.  Lucas Hot Rod & Classic Motorolja är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker - bra för en V8. Lucas Hot Rod oljor har ett tillsatspaket som innehåller mycket höga halter av zink (2100 PPM), molybden och fosfor, allt för att skapa en skyddande film i din motor. Lucas Hot Rod & Classic Car Motor Oil SAE 20W50 är en specialtillverkad motorolja med paraffinbaserade basoljor av högsta kvalité som är förstärkt med ett unikt tillsatspaket innehållande höga halter av zink, molybden och fosfor. Detta ger en segare, tjockare smörjfilm och ett maximalt skydd även under de svåraste driftsförhållandena.

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 10W/30 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 10W/30 möjliggör året-runt-bruk.
     

    1,890.00kr

    Beskrivning
    SUPREME SAE 50 är en låg additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Formuleringen ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Fri från dispergermedel, vilket gör att smuts och metallpartiklar lätt kan samlas i fördjupning i oljetråget med hjälp av en magnet eller i ett grovfilter.
     

    -17%
    2,999.00kr

    Castrol Classic EP90 är en mineralbaserad transmissionolja för hypoid och icke-hypoid differentialer och vissa växellådor. Oljan innehåller tillsatser för att skydda mot korrosion och skumbildning, samt EP-tillsats för att tåla höga tryck. För användning i äldre fordon i växellådor samt differentialer av hypoid-typ där API GL-4 specificeras. Om du har en äldre instruktionsbok som säger [...]

    172.00kr

    Lucas 20w-50 Plus High Performance Motorolja En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Har utmärkta kyltemperaturegenskaper och är ett självklart val för entusiastbilägaren. Har zinktillsats för äldre motorer, 861ppm.   Lucas 20w-50 Plus High Performance Motorolja SAE 20W-50 är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker!

    "PLUS" är för ett extra tillsatspaket utöver en normal 20w-50 racingolja. Denna formel har utvecklats och fulländats genom tre års bantester för att specifikt minska värmen och efterföljande slitage i kortbana NASCAR-racing.
     

    1,890.00kr

    HEAVY DUTY SAE 50 är en additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Utvalda basoljor i kombination med perfekt formulerade tillsatser ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Högkvalitativa detergenter löser upp smuts och avlagringar som med hjälp av effektiva dispergermedel förs till oljefiltret.  

    1,790.00kr

      HEAVY DUTY SAE 40 är en additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Utvalda basoljor i kombination med perfekt formulerade tillsatser ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Högkvalitativa detergenter löser upp smuts och avlagringar som med hjälp av effektiva dispergermedel förs till oljefiltret.  

    1,890.00kr

    Singlegrade-mineralolja med autentisk formulering för bensin- och dieselmotorer samt för 2-takts dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Särskilt lämpad för motor med hög arbetstemperatur och som belastas hårt. Med antidimtillsats, optimalt slitage- och oxidationsskydd samt tillsats av dispergeringsmedel och detergent.  

    1,890.00kr

    Beskrivning
    SUPREME SAE 40 är en låg additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Formuleringen ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Fri från dispergermedel, vilket gör att smuts och metallpartiklar lätt kan samlas i fördjupning i oljetråget med hjälp av en magnet eller i ett grovfilter.
     

    1,790.00kr

    Beskrivning REGULAR SAE 30 är en mineraloljebaserad monograde motorolja med minimala tillsatser. Den bildar en oljedimma under drift som smörjer alla smörjpunkter som inte får direktsmörjning. Dess starka vidhäftnings-förmåga garanterar utmärkt nödsmörjning. Detergent- och dispergermedelsfri på grund av avsaknaden av filtersystem.  

    195.00kr

    Castrol Power 1 R40 SAE 40 är en rak 4-takts MC-olja med ricinoljebas för klassiska racing och veteranmotorcyklar. Utvecklad för racing Säkerställer god smörjning under maximala varvtal För klassiska racing och veteranmotorcyklar Detta är en vegetabilisk 4-takts racingolja med ricinoljebas. Får ej blandas med vanliga oljor eller metanol. Tidigare produktnamn: Castrol R40

    219.00kr

    Castrol Classic ST90 monograde SAE 90 mineralolja för växellådor och differentialer där en olja utan EP tillsatser krävs. Speciellt utvecklad för äldre fordon och veteranfordon. 1 liter

    998.00kr

    Lucas Racing Only Single grade SAE 70 Lucas SAE 70 Plus Racing Motorolja mineral "PLUS" är för de extra tillsatserna utöver det vanliga tillsatspaketet i vanliga racingoljor på marknaden. Lucas SAE 70 Plus Racing Motorolja är verkligt högpresterande smörjmedel utvecklats speciellt för att skydda top fuelmotorer . En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Passar högpresterande motorer och har ett tillsatspaket som är väl anpassat prestandamotorer som körs med höga varvtal  Tillsatspaketet innehåller organisk Molybdendisulfid för låg friktion och i kombination med antiskumadditiver får du en olja som inte kaviterar vid höga varvtal Denna Lucas SAE 70 Plus Racing Only är en otroligt högpresterande RACING-motorolja. Den ger maximal skydd för hårt arbetande motorer och sänker motortemperaturen,  Denna raka olja har används inom dragracing och har bevisats öka livstiden på motorlagren med höga varvtal och mycket hästkrafter. . När oljan används i vanliga standardbilar kan användaren förvänta sig upp till 3 gånger oljelivslängden mot normalt, högre oljetryck, lägre oljetemperatur och bättre motorlivslängd. Kan användas i växellådor och i differentialer.     

    799.00kr

    12 förpackningar motorolja á 0.95 liter

    Kendall GT-1 en högkvalitativ konventionell motorolja avsedd för användning i bensindrivna personbilar och lätta lastbilar som inte kräver en ILSAC GF-5 olja för garantin. Valda viskositetsklasser är särskilt rekommenderade för användning i högpresterande gat- och tävlingsmotorer, både bensin-och alkoholdrivna racingfordon. 

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 15W/40 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 15W/40 möjliggör året-runt-bruk.
     

    1,690.00kr

    HEAVY DUTY SAE 20W/50 är en additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Utvalda basoljor i kombination med perfekt formulerade tillsatser ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Högkvalitativa detergenter löser upp smuts och avlagringar som med hjälp av effektiva dispergermedel förs till oljefiltret.  

    1,890.00kr

    Beskrivning
    SUPREME SAE 30 är en låg additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Formuleringen ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Fri från dispergermedel, vilket gör att smuts och metallpartiklar lätt kan samlas i fördjupning i oljetråget med hjälp av en magnet eller i ett grovfilter.

    1,790.00kr

    REGULAR SAE 40 är en mineraloljebaserad monograde motorolja med minimala tillsatser. Den bildar en oljedimma under drift som smörjer alla smörjpunkter som inte får direktsmörjning. Dess starka vidhäftnings-förmåga garanterar utmärkt nödsmörjning. Detergent- och dispergermedelsfri på grund av avsaknaden av filtersystem.  


    Om du är osäker på vilken olja du ska ha till just din veteranbil, veteranmotorcykel eller annat veteranfordon så är du välkommen att kontakta oss för ytterligare information. Vi försöker hålla ett brett sortiment av produkter för just veteranfordon från bl.a. MOTOREX, Gulf, Morris och liknande. Motoroljor som är anpassade just för dig.

    Den oljan som kanske inte är vår billigaste men som vi rekommenderar till alla ägare av veteranfordon är från Motorex Classic line:

    REGULAR är motorolja avsedd för bilar från tidiga nittonhundratalet ca 1900 till trettiotalet. REGULAR-motoroljor används i motorer där en oljedimma bildas under drift. Den smörjer alla smörjställen som inte förses med olja vid s.k. slungsmörjning, exempelvis kolvar,cylindrar, ventildrev, bensinpumpsdrev med mera.. (Finns i SAE 30 och SAE 40)

    SUPREME är motorolja avsedd för bilar från trettiotalet till sextiotalet. SUPREME-motoroljor används i motorer med installerad oljepump som förser alla relevanta smörjställen via ledningar. Motorerna är konstruerade så att smuts och losslitna partiklar samlas i en fördjupning i oljetråget med hjälp av en magnet eller också i ett grovfilter (centrifugalfilter, lamellfilter, metallsilfilter eller spaltfilter) (Finns i SAE 30, SAE 40,och SAE 50)

    HEAVY DUTY är motorolja avsedd för bilar från sextiotalet till sjuttiotalet. HEAVY DUTY-motorolja används i motorer med oljepump, som försörjer alla smörjställen via ledningar. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 30, SAE 40; SAE 50 samt SAE 20W/50)

    EVOTEC är motorolja avsedd för bilar från sjuttiotalet till nittiotalet.. EVOTEC-motoroljor används i motorer med oljepump som försörjer alla relevanta smörjställen via ett ledningssystem. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 10W/30, SAE 15W/40 och SAE 20W/50)