Mineralolja har varit den traditionella typen av motorolja i många år och används fortfarande i stor utsträckning. Mineralolja utvinns ur berget och raffineras sedan i flera steg för att avlägsna naturliga föroreningar och oönskade kolväten. Denna process ändrar inte molekylernas storlek, så den ger högre friktion jämfört med syntetisk olja. Mineralolja smörjer bättre än andra typer av oljor. Eftersom den innehåller en högre nivå av flyktiga komponenter som svavel och aromater, vilket gör att tillsatser lättare kan blandas med dem. Som ett resultat av detta kan mineralolja ge ett bättre slitageskydd under längre perioder.

Mineraloljor är också kostnadseffektiva och lätt att hitta, samt använda i nästan alla fordonsmotorer. Även om syntetiska oljor ofta kan vara mer föredragna av vissa förare på grund av deras förbättrade prestanda, bör traditionella mineraloljor inte förbises när du väljer rätt motorolja till ditt fordon. I äldre fordon är ofta mineralolja att föredra tack vare sin höga zinkhalt jämfört med syntetisk olja.

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 20W/50 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 20W/50 möjliggör året-runt-bruk.
     

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 10W/30 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 10W/30 möjliggör året-runt-bruk.
     

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 15W/40 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 15W/40 möjliggör året-runt-bruk.