Här hittar du allt för ditt veteranfordon. Motorolja och smörjmedel som kanske inte finns på så många platser i Sverige hittar du här, både motorolja för veteranbilar, veteranmotorcyklar, veterantraktorer och gamla båtar. Vi vet att veteranfordon behöver olika motoroljor beroende på vilken tidsepok de är från och vi försöker ha något för alla epoker och till olika prisklasser. 

– Om du inte hittar det du letar efter eller är osäker – kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt olja för din veteranare. Det är viktigt att köra på rätt motorolja. 


    195.00kr

    Castrol Classic EP90 är en mineralbaserad transmissionolja för hypoid och icke-hypoid differentialer och vissa växellådor. Oljan innehåller tillsatser för att skydda mot korrosion och skumbildning, samt EP-tillsats för att tåla höga tryck. För användning i äldre fordon i växellådor samt differentialer av hypoid-typ där API GL-4 specificeras. Om du har en äldre instruktionsbok som säger [...]

    295.00kr

    Castrol Power 1 R40 SAE 40 är en rak 4-takts MC-olja med ricinoljebas för klassiska racing och veteranmotorcyklar. Utvecklad för racing Säkerställer god smörjning under maximala varvtal För klassiska racing och veteranmotorcyklar Detta är en vegetabilisk 4-takts racingolja med ricinoljebas. Får ej blandas med vanliga oljor eller metanol. Tidigare produktnamn: Castrol R40

    219.00kr

    Castrol Classic D140 är en rak (mono-grade) mineraloljebaserad transmissionsolja för flertalet typer av växlar. En mineralolja med låg halt av tillsatser speciellt anpassad för veteranfordon. Om du har en äldre instruktionsbok som säger “Castrol D” så är detta rätt produkt.   Castrol Classic D140 skadar ej känsliga material och gulmetall så som brons och mässing. [...]

    -34%
    169.00kr

    Castrol Classic XXL 40 är en högkvalitativ monograde motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi för bilar före 1950 och motorcyklar före 1970. Passande för flera veteranmotorcyklar med gemensam smörjning av motor och växellåda. Passar bilar före 1950 Passar motorcyklar före 1970 Smörjning av [...]

    -23%
    169.00kr

    Castrol Classic XL 20W-50 är en konventionell multigrade motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi, 1960 till 1980. Passar både för veteranbilar, motorcyklar samt vissa manuella växellådor. Ger utmärkt skydd och låg oljekonsumtion. Passar fordon före 1980 Året runt Utmärkt motorskydd

    -14%
    Det ursprungliga priset var: 255.00kr.Det nuvarande priset är: 219.00kr.

    Castrol Classic Hipress EP140 är en mineraloljebaserad olja för hypoid och icke-hypoid differentialer och vissa växellådor. Oljan innehåller tillsatser för att tåla höga extrema tryck och additiv för att minska skumbildning samt skydda mot oxidation och korrosion. Om du har en äldre instruktionsbok som säger “Castrol Hi-Press” så är detta rätt produkt.   EP-olja för [...]

    199.00kr

    Castrol Classic TQF är en mineraloljebaserad transmissionsolja för automatväxellådor från Ford och Borg Warner. Speciellt anpassad för att möta specifikation Ford ESW-M2C-33G och Ford ESW-M2C33-F, även kallad ATF: Type F. Klassningen medger hög friktionskoefficient för snabb kopplingsfunktion i automatlådan, då oljan inte innehåller friktionsmodifierare. Den här oljetypen var mycket vanlig till Ford transmissioner före 1980.   Innehåller [...]

    -26%
    169.00kr

    Castrol Classic GP 50 är en traditionell rak motorolja för bilar äldre än 1950 och motorcyklar äldre än 1970. Oljan har viskositet SAE 50 och ger ett mycket bra slitageskydd, har goda högtempreaturegenskaper och minskar oljud.   För bilar före 1950 För motorcyklar före 1970 Mycket bra högtemperaturegenskaper

    219.00kr

    Castrol Classic ST90 monograde SAE 90 mineralolja för växellådor och differentialer där en olja utan EP tillsatser krävs. Speciellt utvecklad för äldre fordon och veteranfordon. 1 liter

    -23%
    169.00kr

    Castrol Classic XL 30 är en högkvalitativ monograde motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi för bilar före 1950. Används även till vissa manuella växellådor som sitter i veteranbilar och klassiska bilar före 1950. Passar fordon före 1950 Bra kallstartsegenskaper Bibehållet oljetryck vid höga [...]

    -17%
    Det ursprungliga priset var: 3,595.00kr.Det nuvarande priset är: 2,999.00kr.

    Castrol Classic EP90 är en mineralbaserad transmissionolja för hypoid och icke-hypoid differentialer och vissa växellådor. Oljan innehåller tillsatser för att skydda mot korrosion och skumbildning, samt EP-tillsats för att tåla höga tryck. För användning i äldre fordon i växellådor samt differentialer av hypoid-typ där API GL-4 specificeras. Om du har en äldre instruktionsbok som säger [...]


    Om du är osäker på vilken olja du ska ha till just din veteranbil, veteranmotorcykel eller annat veteranfordon så är du välkommen att kontakta oss för ytterligare information. Vi försöker hålla ett brett sortiment av produkter för just veteranfordon från bl.a. MOTOREX, Gulf, Morris och liknande. Motoroljor som är anpassade just för dig.

    Den oljan som kanske inte är vår billigaste men som vi rekommenderar till alla ägare av veteranfordon är från Motorex Classic line:

    REGULAR är motorolja avsedd för bilar från tidiga nittonhundratalet ca 1900 till trettiotalet. REGULAR-motoroljor används i motorer där en oljedimma bildas under drift. Den smörjer alla smörjställen som inte förses med olja vid s.k. slungsmörjning, exempelvis kolvar,cylindrar, ventildrev, bensinpumpsdrev med mera.. (Finns i SAE 30 och SAE 40)

    SUPREME är motorolja avsedd för bilar från trettiotalet till sextiotalet. SUPREME-motoroljor används i motorer med installerad oljepump som förser alla relevanta smörjställen via ledningar. Motorerna är konstruerade så att smuts och losslitna partiklar samlas i en fördjupning i oljetråget med hjälp av en magnet eller också i ett grovfilter (centrifugalfilter, lamellfilter, metallsilfilter eller spaltfilter) (Finns i SAE 30, SAE 40,och SAE 50)

    HEAVY DUTY är motorolja avsedd för bilar från sextiotalet till sjuttiotalet. HEAVY DUTY-motorolja används i motorer med oljepump, som försörjer alla smörjställen via ledningar. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 30, SAE 40; SAE 50 samt SAE 20W/50)

    EVOTEC är motorolja avsedd för bilar från sjuttiotalet till nittiotalet.. EVOTEC-motoroljor används i motorer med oljepump som försörjer alla relevanta smörjställen via ett ledningssystem. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 10W/30, SAE 15W/40 och SAE 20W/50)