Här hittar du allt för ditt veteranfordon. Motorolja och smörjmedel som kanske inte finns på så många platser i Sverige hittar du här, både motorolja för veteranbilar, veteranmotorcyklar, veterantraktorer och gamla båtar. Vi vet att veteranfordon behöver olika motoroljor beroende på vilken tidsepok de är från och vi försöker ha något för alla epoker och till olika prisklasser. 

– Om du inte hittar det du letar efter eller är osäker – kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt olja för din veteranare. Det är viktigt att köra på rätt motorolja. 


    -24%
    Det ursprungliga priset var: 895.00kr.Det nuvarande priset är: 679.00kr.

    En klassisk motorolja med extra zink additiv för äldre bilar. API SF/CF Gulf Classic 20W-50 är en modern mineralolja framtagen för bensin- och dieselmotorer i äldre bilar. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning. Ultimata oljan med zink för din veteranbil. 5 liter dunk - mineral 20W-50  

    -7%
    Det ursprungliga priset var: 2,148.00kr.Det nuvarande priset är: 1,999.00kr.

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.

    -28%
    169.00kr

    Gulf MAX 20W-50 tillhör den nya generationen motorolja utvecklad för moderna personbilar och lättare transportfordon med bensin- eller diesel motorer.

    -12%
    Det ursprungliga priset var: 169.00kr.Det nuvarande priset är: 149.00kr.

    Mineral Multigrade SAE 20W/50 motorolja speciellt utvecklad för HD-motorer Eurol® Harley Davidson-olja är speciellt utvecklad för Harley Davidson-motorer. Den består av utvalda basoljor och tillsatser som minskar oljeförbrukningen till ett minimum. Eurol® Harley Davidson-olja har använts framgångsrikt under många år för smörjning av Harley Davidson-motorer. Specifikationer: API SG/CD och JASO MA2

    203.00kr

    Lucas Racing Only  En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Passar högpresterande motorer och har ett tillsatspaket som är väl anpassat prestandamotorer som körs med höga varvtal  Tillsatspaketet med Zink (hela 3150ppm) Molybden och Fosfor säkerställer höga prestanda och ger ett gott skydd till motorn och sänker temperaturen på oljan vilket ger en lägre livslängd Kompatibel med metanol och andra racingdrivmeldel.  Blandbar med både syntetoljor och mineraloljor    

    -23%
    169.00kr

    Castrol Classic XL 20W-50 är en konventionell multigrade motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi, 1960 till 1980. Passar både för veteranbilar, motorcyklar samt vissa manuella växellådor. Ger utmärkt skydd och låg oljekonsumtion. Passar fordon före 1980 Året runt Utmärkt motorskydd

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 20W/50 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 20W/50 möjliggör året-runt-bruk.
     

    -7%
    Det ursprungliga priset var: 398.00kr.Det nuvarande priset är: 369.00kr.

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.

    199.00kr

    Lucas Hot Rod & Classic Motorolja med mycket hög zinkhalt En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Har utmärkta kyltemperaturegenskaper och är ett självklart val för entusiastbilägaren.  Lucas Hot Rod & Classic Motorolja är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker - bra för en V8. Lucas Hot Rod oljor har ett tillsatspaket som innehåller mycket höga halter av zink (2100 PPM), molybden och fosfor, allt för att skapa en skyddande film i din motor. Lucas Hot Rod & Classic Car Motor Oil SAE 20W50 är en specialtillverkad motorolja med paraffinbaserade basoljor av högsta kvalité som är förstärkt med ett unikt tillsatspaket innehållande höga halter av zink, molybden och fosfor. Detta ger en segare, tjockare smörjfilm och ett maximalt skydd även under de svåraste driftsförhållandena.

    172.00kr

    Lucas 20w-50 Plus High Performance Motorolja En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Har utmärkta kyltemperaturegenskaper och är ett självklart val för entusiastbilägaren. Har zinktillsats för äldre motorer, 861ppm.   Lucas 20w-50 Plus High Performance Motorolja SAE 20W-50 är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker!

    "PLUS" är för ett extra tillsatspaket utöver en normal 20w-50 racingolja. Denna formel har utvecklats och fulländats genom tre års bantester för att specifikt minska värmen och efterföljande slitage i kortbana NASCAR-racing.
     

    799.00kr

    12 förpackningar motorolja á 0.95 liter

    Kendall GT-1 en högkvalitativ konventionell motorolja avsedd för användning i bensindrivna personbilar och lätta lastbilar som inte kräver en ILSAC GF-5 olja för garantin. Valda viskositetsklasser är särskilt rekommenderade för användning i högpresterande gat- och tävlingsmotorer, både bensin-och alkoholdrivna racingfordon. 

    1,690.00kr

    HEAVY DUTY SAE 20W/50 är en additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Utvalda basoljor i kombination med perfekt formulerade tillsatser ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Högkvalitativa detergenter löser upp smuts och avlagringar som med hjälp av effektiva dispergermedel förs till oljefiltret.  


    Om du är osäker på vilken olja du ska ha till just din veteranbil, veteranmotorcykel eller annat veteranfordon så är du välkommen att kontakta oss för ytterligare information. Vi försöker hålla ett brett sortiment av produkter för just veteranfordon från bl.a. MOTOREX, Gulf, Morris och liknande. Motoroljor som är anpassade just för dig.

    Den oljan som kanske inte är vår billigaste men som vi rekommenderar till alla ägare av veteranfordon är från Motorex Classic line:

    REGULAR är motorolja avsedd för bilar från tidiga nittonhundratalet ca 1900 till trettiotalet. REGULAR-motoroljor används i motorer där en oljedimma bildas under drift. Den smörjer alla smörjställen som inte förses med olja vid s.k. slungsmörjning, exempelvis kolvar,cylindrar, ventildrev, bensinpumpsdrev med mera.. (Finns i SAE 30 och SAE 40)

    SUPREME är motorolja avsedd för bilar från trettiotalet till sextiotalet. SUPREME-motoroljor används i motorer med installerad oljepump som förser alla relevanta smörjställen via ledningar. Motorerna är konstruerade så att smuts och losslitna partiklar samlas i en fördjupning i oljetråget med hjälp av en magnet eller också i ett grovfilter (centrifugalfilter, lamellfilter, metallsilfilter eller spaltfilter) (Finns i SAE 30, SAE 40,och SAE 50)

    HEAVY DUTY är motorolja avsedd för bilar från sextiotalet till sjuttiotalet. HEAVY DUTY-motorolja används i motorer med oljepump, som försörjer alla smörjställen via ledningar. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 30, SAE 40; SAE 50 samt SAE 20W/50)

    EVOTEC är motorolja avsedd för bilar från sjuttiotalet till nittiotalet.. EVOTEC-motoroljor används i motorer med oljepump som försörjer alla relevanta smörjställen via ett ledningssystem. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 10W/30, SAE 15W/40 och SAE 20W/50)