Här hittar du allt för ditt veteranfordon. Motorolja och smörjmedel som kanske inte finns på så många platser i Sverige hittar du här, både motorolja för veteranbilar, veteranmotorcyklar, veterantraktorer och gamla båtar. Vi vet att veteranfordon behöver olika motoroljor beroende på vilken tidsepok de är från och vi försöker ha något för alla epoker och till olika prisklasser. 

– Om du inte hittar det du letar efter eller är osäker – kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt olja för din veteranare. Det är viktigt att köra på rätt motorolja. 


    -24%
    Det ursprungliga priset var: 895.00kr.Det nuvarande priset är: 679.00kr.

    En klassisk motorolja med extra zink additiv för äldre bilar. API SF/CF Gulf Classic 20W-50 är en modern mineralolja framtagen för bensin- och dieselmotorer i äldre bilar. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning. Ultimata oljan med zink för din veteranbil. 5 liter dunk - mineral 20W-50  

    -17%
    Det ursprungliga priset var: 181.00kr.Det nuvarande priset är: 169.00kr.

    En ATF olja som ger utmärkta friktionsegenskaper i automatiska transmissioner av äldre typ där Dexron® II D rekommenderas.  

    -7%
    159.00kr

     Rak (single grade) olja för äldre klassiska bilar och motorcyklar som främst används på sommaren och för racing.

    -28%
    169.00kr

    Gulf MAX 20W-50 tillhör den nya generationen motorolja utvecklad för moderna personbilar och lättare transportfordon med bensin- eller diesel motorer.


    Om du är osäker på vilken olja du ska ha till just din veteranbil, veteranmotorcykel eller annat veteranfordon så är du välkommen att kontakta oss för ytterligare information. Vi försöker hålla ett brett sortiment av produkter för just veteranfordon från bl.a. MOTOREX, Gulf, Morris och liknande. Motoroljor som är anpassade just för dig.

    Den oljan som kanske inte är vår billigaste men som vi rekommenderar till alla ägare av veteranfordon är från Motorex Classic line:

    REGULAR är motorolja avsedd för bilar från tidiga nittonhundratalet ca 1900 till trettiotalet. REGULAR-motoroljor används i motorer där en oljedimma bildas under drift. Den smörjer alla smörjställen som inte förses med olja vid s.k. slungsmörjning, exempelvis kolvar,cylindrar, ventildrev, bensinpumpsdrev med mera.. (Finns i SAE 30 och SAE 40)

    SUPREME är motorolja avsedd för bilar från trettiotalet till sextiotalet. SUPREME-motoroljor används i motorer med installerad oljepump som förser alla relevanta smörjställen via ledningar. Motorerna är konstruerade så att smuts och losslitna partiklar samlas i en fördjupning i oljetråget med hjälp av en magnet eller också i ett grovfilter (centrifugalfilter, lamellfilter, metallsilfilter eller spaltfilter) (Finns i SAE 30, SAE 40,och SAE 50)

    HEAVY DUTY är motorolja avsedd för bilar från sextiotalet till sjuttiotalet. HEAVY DUTY-motorolja används i motorer med oljepump, som försörjer alla smörjställen via ledningar. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 30, SAE 40; SAE 50 samt SAE 20W/50)

    EVOTEC är motorolja avsedd för bilar från sjuttiotalet till nittiotalet.. EVOTEC-motoroljor används i motorer med oljepump som försörjer alla relevanta smörjställen via ett ledningssystem. Eftersom finfilter finns så behövs en motorolja med tillsats av dispergeringsmedel och detergent. Därmed kan smutsen lossna, ledas till filtret och fastna där. Tillsatsens effekt beror på standarden som oljan motsvarar. Filtertyper som används: Filterpatroner, pappersfilter, textilfilter. (Finns i SAE 10W/30, SAE 15W/40 och SAE 20W/50)