Mineralolja har varit den traditionella typen av motorolja i många år och används fortfarande i stor utsträckning. Mineralolja utvinns ur berget och raffineras sedan i flera steg för att avlägsna naturliga föroreningar och oönskade kolväten. Denna process ändrar inte molekylernas storlek, så den ger högre friktion jämfört med syntetisk olja. Mineralolja smörjer bättre än andra typer av oljor. Eftersom den innehåller en högre nivå av flyktiga komponenter som svavel och aromater, vilket gör att tillsatser lättare kan blandas med dem. Som ett resultat av detta kan mineralolja ge ett bättre slitageskydd under längre perioder.

Mineraloljor är också kostnadseffektiva och lätt att hitta, samt använda i nästan alla fordonsmotorer. Även om syntetiska oljor ofta kan vara mer föredragna av vissa förare på grund av deras förbättrade prestanda, bör traditionella mineraloljor inte förbises när du väljer rätt motorolja till ditt fordon. I äldre fordon är ofta mineralolja att föredra tack vare sin höga zinkhalt jämfört med syntetisk olja.

    -24%
    Det ursprungliga priset var: 895.00kr.Det nuvarande priset är: 679.00kr.

    En klassisk motorolja med extra zink additiv för äldre bilar. API SF/CF Gulf Classic 20W-50 är en modern mineralolja framtagen för bensin- och dieselmotorer i äldre bilar. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning. Ultimata oljan med zink för din veteranbil. 5 liter dunk - mineral 20W-50  

    -7%
    Det ursprungliga priset var: 2,148.00kr.Det nuvarande priset är: 1,999.00kr.

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.

    203.00kr

    Lucas Racing Only  En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Passar högpresterande motorer och har ett tillsatspaket som är väl anpassat prestandamotorer som körs med höga varvtal  Tillsatspaketet med Zink (hela 3150ppm) Molybden och Fosfor säkerställer höga prestanda och ger ett gott skydd till motorn och sänker temperaturen på oljan vilket ger en lägre livslängd Kompatibel med metanol och andra racingdrivmeldel.  Blandbar med både syntetoljor och mineraloljor    

    -7%
    Det ursprungliga priset var: 398.00kr.Det nuvarande priset är: 369.00kr.

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 20W/50 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 20W/50 möjliggör året-runt-bruk.
     

    -6%
    Det ursprungliga priset var: 532.00kr.Det nuvarande priset är: 499.00kr.

    En mycket högkvalitativ mineralolja, lämplig för de flesta fyrtaktsbensin och dieselbilar och lätta lastbilar. Genom sin valda komposition, ger den en mycket bra motståndskraft mot oxidation och optimerar tvätt och dispersionsegenskaperna. En stark oljefilm garanterar hög smörjnings effekt.

    199.00kr

    Lucas Hot Rod & Classic Motorolja med mycket hög zinkhalt En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Har utmärkta kyltemperaturegenskaper och är ett självklart val för entusiastbilägaren.  Lucas Hot Rod & Classic Motorolja är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker - bra för en V8. Lucas Hot Rod oljor har ett tillsatspaket som innehåller mycket höga halter av zink (2100 PPM), molybden och fosfor, allt för att skapa en skyddande film i din motor. Lucas Hot Rod & Classic Car Motor Oil SAE 20W50 är en specialtillverkad motorolja med paraffinbaserade basoljor av högsta kvalité som är förstärkt med ett unikt tillsatspaket innehållande höga halter av zink, molybden och fosfor. Detta ger en segare, tjockare smörjfilm och ett maximalt skydd även under de svåraste driftsförhållandena.

    172.00kr

    Lucas 20w-50 Plus High Performance Motorolja En kvalitetsmotorolja från amerikanska Lucas Petroleum. Har utmärkta kyltemperaturegenskaper och är ett självklart val för entusiastbilägaren. Har zinktillsats för äldre motorer, 861ppm.   Lucas 20w-50 Plus High Performance Motorolja SAE 20W-50 är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker!

    "PLUS" är för ett extra tillsatspaket utöver en normal 20w-50 racingolja. Denna formel har utvecklats och fulländats genom tre års bantester för att specifikt minska värmen och efterföljande slitage i kortbana NASCAR-racing.
     

    1,690.00kr

    HEAVY DUTY SAE 20W/50 är en additiverad, mineraloljebaserad monograde motorolja. Utvalda basoljor i kombination med perfekt formulerade tillsatser ger optimalt skydd mot slitage och oxidation. Högkvalitativa detergenter löser upp smuts och avlagringar som med hjälp av effektiva dispergermedel förs till oljefiltret.