Mineralolja har varit den traditionella typen av motorolja i många år och används fortfarande i stor utsträckning. Mineralolja utvinns ur berget och raffineras sedan i flera steg för att avlägsna naturliga föroreningar och oönskade kolväten. Denna process ändrar inte molekylernas storlek, så den ger högre friktion jämfört med syntetisk olja. Mineralolja smörjer bättre än andra typer av oljor. Eftersom den innehåller en högre nivå av flyktiga komponenter som svavel och aromater, vilket gör att tillsatser lättare kan blandas med dem. Som ett resultat av detta kan mineralolja ge ett bättre slitageskydd under längre perioder.

Mineraloljor är också kostnadseffektiva och lätt att hitta, samt använda i nästan alla fordonsmotorer. Även om syntetiska oljor ofta kan vara mer föredragna av vissa förare på grund av deras förbättrade prestanda, bör traditionella mineraloljor inte förbises när du väljer rätt motorolja till ditt fordon. I äldre fordon är ofta mineralolja att föredra tack vare sin höga zinkhalt jämfört med syntetisk olja.

    199.00kr

    Lucas Hot Rod & Classic Motorolja är för muskel-, showroom-, klassiska och trofébilar utan katalysatorer. Perfekt anpassad för dig som använder bilen under sommaren då den har tillsatser som ger korrosionsskydd även under den mörka tiden på året. En riktig USA-olja för din klassiker - bra för en V8. Lucas Hot Rod oljor har ett tillsatspaket som innehåller mycket höga halter av zink (2100 PPM), molybden och fosfor, allt för att skapa en skyddande film i din motor. Lucas Hot Rod & Classic Car Motor Oil SAE 10W-30 är tillverkad med paraffinbaserade basoljor av högsta kvalitet och är förstärkt med ett unikt tillsatspaket innehållande höga halter av zink, molybden och fosfor, vilket ger en segare, tjockare tillsatsfilm för maximalt skydd även under de svåraste förhållandena.  

    1,990.00kr

    EVOTEC SAE 10W/30 är speciellt utvecklad för klassiska fordon. Den passar utmärkt för bensin- och dieselmotorer med tryckcirkulationssmörjning och finfilter. Utmärkt för motorer från USA, veteran-racingmotorer och motorer med OHC/OHV-ventilstyrning. Viskositeten SAE 10W/30 möjliggör året-runt-bruk.