Mineralolja har varit den traditionella typen av motorolja i många år och används fortfarande i stor utsträckning. Mineralolja utvinns ur berget och raffineras sedan i flera steg för att avlägsna naturliga föroreningar och oönskade kolväten. Denna process ändrar inte molekylernas storlek, så den ger högre friktion jämfört med syntetisk olja. Mineralolja smörjer bättre än andra typer av oljor. Eftersom den innehåller en högre nivå av flyktiga komponenter som svavel och aromater, vilket gör att tillsatser lättare kan blandas med dem. Som ett resultat av detta kan mineralolja ge ett bättre slitageskydd under längre perioder.

Mineraloljor är också kostnadseffektiva och lätt att hitta, samt använda i nästan alla fordonsmotorer. Även om syntetiska oljor ofta kan vara mer föredragna av vissa förare på grund av deras förbättrade prestanda, bör traditionella mineraloljor inte förbises när du väljer rätt motorolja till ditt fordon. I äldre fordon är ofta mineralolja att föredra tack vare sin höga zinkhalt jämfört med syntetisk olja.

    -7%
    Det ursprungliga priset var: 2,148.00kr.Det nuvarande priset är: 1,999.00kr.

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.

    -7%
    Det ursprungliga priset var: 398.00kr.Det nuvarande priset är: 369.00kr.

    Kendall GT-1 Competition SAE 20W-50 är en API SN-mineralmotorolja av högsta kvalitet för din klassiska jänkebil Oljan klarar API systemets krav (SN) för moderna motorer med höga effektuttag både med och utan turbo eller kompressor. Oljan är även avsedd för trimmade gat- och tävlingsmotorer med eller utan överladdning. Oljan överträffar även kraven för hårt belastade marinmotorer. Den höga Zink halten och titan-tillsatserna gör att oljan passar utmärkt till klassiska motorer i jänkare och europeiska veteranbilar som vill ha lite extra skydd mot slitage.